I love Costa Rica!!! - Reisverslag uit Puerto Jiménez, Costa Rica van Kirsten Zee - WaarBenJij.nu I love Costa Rica!!! - Reisverslag uit Puerto Jiménez, Costa Rica van Kirsten Zee - WaarBenJij.nu

I love Costa Rica!!!

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

01 Maart 2008 | Costa Rica, Puerto Jiménez

Woehoe...ik ben in Costa Rica!!! Het land waar ik echt heel lang naar heb uitgekeken!!

Maar om in chronologische volgorde te vertellen, zal ik eerst nog wat zeggen over mijn tijd in Quito.
De dag van de plaatsing van mijn bericht, heb ik mijn zelfontworpen citytour afgemaakt en daarna was ik echt bekaf. Terug naar het hostel dus en niksen...
Zondag ben ik naar Mitad del Mundo geweest. Vooral het idee om daar te staan was heel bijzonder (helemaal omdat het precies twee weken geleden was, dat ik nog aan het hiken was in Fin del Mundo). Ik heb een hele leuke foto kunnen maken met mijn ene voet op het noordelijk halfrond en mijn andere voet op het zuidelijk halfrond!
Helaas eindigde deze dag niet zo leuk als het begon. Teruglopend van het centrum van Quito, slechts een paar blokken van mijn hostel verwijderd hebben 4 jochies een poging gedaan om mij te beroven...
Op een kruising vroeg 1 jongetje mij om een dollar. Ik heb hem genegeerd en ik ben doorgelopen. Opeens kreeg ik een onaangenaam gevoel. Iets voelde er niet goed en ik wist dat als ik door zou lopen, ik verder van de drukke straat zou afraken...Ik besloot om mij om te draaien en terug te gaan. En daar stonden in enen 4 jongetjes om mij heen. Die ene vroeg weer om een dollar en ik zei dat ik dat niet had. Vervolgens had een andere al zijn hand in mijn broekzak...Pech voor hem: ik bewaarde daar mijn (gebruikte) zakdoeken en niet mijn portemonnee! Het is echt onvoorstelbaar hoeveel gedachten er in een mum van tijd door je hoofd kunnen gaan: ¨Dollar geven? Nee, dan ben ik mijn hele portemonnee kwijt...Ik kan hier ook niet blijven staan. Weglopen dan maar?¨
Ik ben uiteindelijk weggelopen, de drukke straat overgestoken en heb enorm geluk gehad dat ze mij niet achterna zijn gegaan of nog geprobeerd hebben mijn rugzak (inclusief fototoestel) van mij af te trekken!
Het is dus allemaal goed afgelopen, maar de schrik zat er wel even goed in!

De volgende dag had ik een vlucht naar Costa Rica. Ditmaal vloog alles precies op tijd! Ik ben één dag in San José gebleven. Eigenlijk alleen maar om een busreis te regelen. Ik ben in Costa Rica voor de natuur...niet voor het stadsleven...
Vandaar dat ik woensdag in de bus zat op weg naar Puerto Jiménez, een plaatsje aan de rand van het Corcovado natuurpark!
De bedoeling was om hier een jungletour te gaan doen. Maar eenmaal in het hostel bleek dat er hier meerdere opties zijn om te gaan ondernemen. Waarvan één tour mij enorm aansprak, omdat je dan misschien met dolfijnen kan zwemmen en er een optie is om een walvis te spotten... Om beide dingen te gaan doen, laat mijn budget mij niet toe. En als ik de keus moet maken tussen zwemmen met dolfijnen of slapen tussen vogelspinnen...tjsa, dan is voor mij de keuze snel gemaakt!
Ik ben gisteren in een laadbak van een vrachtwagentje naar de rand van de jungle gebracht, waar onderweg een soort van wasbeertjes de weg overstaken! In de laadbak kwam ik een Spaans stel tegen die ook het plan hadden om zelf voor een dagje de jungle in te gaan. Met hen heb ik dan ook de rest van de dag doorgebracht. Eerst hebben we een uur over het strand gelopen (en gekeken naar golven van wel 3 meter hoog!) om vervolgens bij de jungle aan te komen.
En de jungle was echt onwijs mooi...zo veel mooie, hoge bomen en echt heel groen! We hebben apen in de bomen zien slingeren, enge spinnen gezien, salamanders, een kikker, een eekhoorn, macaws, mooie vogeltjes en vlinders! Door een rivier gewaad om over te kunnen steken! Echt geweldig! En onvoorstelbaar hoe warm het is...

En vandaag was dan de dag van de boottour!!!
We zaten nog maar net op de boot of we zaten al tussen enorm veel dolfijnen.
Dit is de soort dolfijnen dat niet zo angstig is en zich dus flink laat zien rondom de boot...echt heel gaaf! En zo veel!!!
Daarna ging de reis door naar een stukje land, waar een stel een soort van dierenopvang heeft. Gewonde dieren vangen zij op, laten ze herstellen en als de mogelijkheid er is (als dat het beste voor het dier is) dan laten zij ze weer vrij. Het hele leuke was dus dat ze aapjes hadden!!! Je mag de apen niet oppakken, want dan kunnen ze bijten. Maar als zij aangeven dat ze bij je willen zijn dan merk je het wel...
En zo heb ik dus eerst een aapje wel een kwartier op mijn arm gehad! Alsof het een babytje was!!! En later zat ik op een stoel en kwam er een spidermonkey (met uitsterven bedreigd) op mijn schoot liggen! En toen ik mijn hand op de leuning legde, pakte hij hem terug! Ik moest hem dus vasthouden...zo schattig!!!
Vervolgens ging de boot opweg naar een rif, waar ik genorkeld heb!!! Geweldige ervaring...alsof je in een compleet andere wereld bent! Ik heb daar de meest mooie vissen gezien! (Nemo is er niks bij...)
En tenslotte hebben we nog de oooohhhh zo mooie bottlenosed dolphins gezien! Dat zijn de meest intelligente waterdieren. Maar helaas zijn ze wat angstig en hebben we ze niet zo goed kunnen zien als die andere soort. Maar het was geweldig! Zo mooi om zo´n dier van 4 meter lang boven water te zien komen! Jammer dat ik niet met ze heb kunnen zwemmen... Helaas is het spotten van grote dieren niet voor mij weggelegd, want ook de walvis heeft zich niet laten zien.
Maar alles was echt een super geweldige ervaring!

In Puerto Jiménez zelf, heb ik om slechts een kwartiertje lopen van mijn hostel naar krokodillen kunnen kijken!
Toen ik daar aankwam was er net een jongen ze aan het uitdagen met een stuk vis aan een lijntje. Hierdoor heb ik dus heel goed kunnen zien dat ze uit het water kwamen en op het land! Ook dit was een super ervaring...op slechts 2 meter afstand staan van krokodillen!!!

Ook al ruik ik 24 uur per dag naar antimuggenspray en heb ik desondanks een pink en een knie die amper buigzaam zijn doordat ze opgezet zijn door muggensteken én heb ik een beeninfectie... I love Costa Rica! Het is hier geweldig mooi en ik kan niet wachten om nog meer te gaan zien...op naar de volgende bestemming!!!

Besos Kirsten



P.S. Helaas nog steeds geen foto´s. Ten eerste omdat de computers dat hier niet aankunnen en ten tweede omdat ik eerst nieuwe fotoruimte moet kopen en nu niet kan internetbankieren....

  • 02 Maart 2008 - 06:55

    Mama:

    Geweldig meid, ik ben echt jaloers op je.Hebben weer alle foto's van je gezien hoor? geweldig mooi.
    Heb je ervaring met die jongetjes al van je gehoord in een mail, maar vind het erg dapper van je hoe je hebt gereageerd.
    Hoop dat het met je infectie op je been snel weer beter gaat.
    Ik zit hier je berichtje te lezen op de vroege ochtend, ja er zijn ook mensen die gewoon moeten werken hoor,:( dus geniet er nog maar even lekker van.

    heel veel liefs mama :smile

  • 02 Maart 2008 - 11:29

    Ingrid:

    Heey,

    KLinkt allemaal heeeel erg gaaf...en ondanks dat je geen spinnentour hebt gemaakt..ben je daar al wel van die mega dingen tegengekomen???? brrr lijkt me doodeng..
    en ohhh doe me ook zo'n aapje:D

    tot snel!
    xxxx

  • 02 Maart 2008 - 11:47

    Papa:

    Hoi meid.

    Wat een ervaringen! Prachtig om op deze manier je trip af te sluiten. Geniet er maar lekker van. Ik hoop dat de infectie geen belemmering oplevert voor de trips die je nog wilt ondernemen. Ik had net Ingrid aan de lijn. Zij vertelde dat jullie gisteren nog via msn contact hebben gehad en je vandaag al weer onderweg was naar een andere plek in Costa Rica.
    Ik zie uit naar de foto's (ook graag van een vogelspin) en jouw volgend verhaal.

    Liefs,

    Paps

  • 02 Maart 2008 - 12:36

    Marije:

    eej lieve kir!
    wow wat een blij verhaal vol met mooie ervaringen, op die etterige jochies na dan, maar daar wist jij als orthopedagoog(je);) natuurlijk heel goed raard mee! Zie je diploma begint al vruchten af te werpen!
    Ik ben al aan t aftellen!! nog 24 nachtjes!
    x marije

    ps ik ga je nu mailen

  • 02 Maart 2008 - 17:12

    Oma Prins:

    Hallo kirsten, geniet er nog even van, want ik verlang erna om je weer te zien en geen gekke dingen doen de laatste weekjes.

  • 02 Maart 2008 - 20:26

    Jan En Diny,:

    Ik heb je gemist op de MSN. Komt waarschijnlijk doordat mijn computer in de stess lag. Heb jouw verhaal weer met veel interesse gelezen. Ik vind het schitterend zoals je schrijft. Ik zie het gebeuren. Ik ben in ZA een keer bijna overvallen toen ik in een telefooncel stond te bellen. Van voren en van achteren ingesloten. Voelt niet zo plezierig. Gelukkig kreeg ik hulp van kennissen die het zagen gebeuren. Maar zolang je het koppie erbij houdt gaat het vaak wel goed zoals je hebt ervaren.Petje af voor jouw koelbloedigheid. Ik hoop dat ik je binnenkort toch nog een keer op MSN tref. Ik wens jou nog een hele plezierige en enerverende laatste deel van je reis. En, zoals altijd......pas goed op jezelf.

  • 04 Maart 2008 - 11:09

    Maaike:

    Wat gaaf dat je zoveel dolfijnen hebt gezien!!! Het moet geweldig zijn in Costa Rica als ik dit zo lees.
    Heel veel plezier nog en we gaan wel een keer foto's kijken!!
    X Maaike

  • 05 Maart 2008 - 09:47

    Evelien:

    Wat gaaf allemaal, behalve van die jongens...maar gelukkig is alles goed gegaan! Tot 26 mart! Is al best snel.

    Kus

  • 06 Maart 2008 - 10:57

    Else:

    Kirsten!!'

    Jeetje wat een verhaal zeg over dat beroven!Waren als die enge verhalen over Quito dus wel waar!!Getver, maar je bent er iig goed vanaf gekomen. Maar kan me voorstellen dat je je doodschrikt!
    En weer geen walvis!! Het zit je niet mee he haha, misschien een orka de volgende keer???

    Hier gaat alles goed. Voelt goed om weer terug te zijn in Nld. Maar de banenjacht is wel iets minder, wat dat betreft zou ik graag met je willen ruilen :).

    Geniet ervan en ik hoor je jaloersmakende verhalen wel weer!!

    xx

  • 08 Maart 2008 - 12:32

    Rika En Jack:

    Hoi kirsten
    wat weer een prachtig verhaal en wat een koelbloedigheid om de straatrovertjes te negeren goed gedaan hoor heel veel plezier nog verder en we zien het volgende verhaal weer met veel plezier tegemoet

    liefs uit bedum

  • 08 Maart 2008 - 14:11

    Mama:

    Heerlijk om even weer lekker gekletst te hebben om msn.
    :smile:
    Ben even weer op de hoogte over van alles en nog wat en hoe je volgende route er uit gaat zien.
    Het was wel nachtwerk voor mij , maar niet voor jou.
    Maar dat heb ik er graag voor over hoor.:grin:
    En nu je de smaak van wijn drinken hebt ontdekt, zal ik een voorraad in huis halen hoor?:p
    Heel veel plezier nog en geniet ervan, de laatste 2 weekjes gaan snel.
    liefs mama;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 239
Totaal aantal bezoekers 38129

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

Amazing Africa!

19 Juli 2015 - 12 Augustus 2015

Madagascar

23 Juli 2011 - 17 Augustus 2011

Vietnam

10 Juli 2009 - 25 Juli 2009

Zuid-Afrika

03 November 2007 - 26 Maart 2008

Zuid- en Centraal Amerika

Landen bezocht: