Pura Vida!!! - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Kirsten Zee - WaarBenJij.nu Pura Vida!!! - Reisverslag uit Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica van Kirsten Zee - WaarBenJij.nu

Pura Vida!!!

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

14 Maart 2008 | Costa Rica, Puerto Viejo de Talamanca

Pura Vida (het pure leven) is wat je de Tico´s (inwoners van Costa Rica) overal hoort zeggen. Bijvoorbeeld bij het serveren van een maaltijd in een restaurant zeggen ze geen eet smakelijk maar Pura Vida!

Ik zal mijn pura vida sinds mijn laatste berichtje met jullie delen:

Vanuit Puerto Jiménez ben ik vertrokken naar Londres. Dit is een plekje echt in the middle of nowhere, waar ik een paar dagen in een eco-lodge aan een riviertje heb doorgebracht.
De eerste avond werd ik meteen al verwelkomt met een overheerlijke vegetarische maaltijd. Dat was echt heel fijn na een paar dagen slecht te hebben gegeten, omdat er nergens vegetarisch te krijgen was! Na het eten ben ik met de andere gasten en de eigenaresse een spelletje rummicub gaan spelen...heel gezellig!
De volgende dag zijn we (een Amerikaans stel en ik) met een tekening van Elena (eigenaresse van de lodge) op zoek gegaan naar de secret waterfalls. Na een pittige hike van 1,5 uur in de hitte hadden we de watervallen gevonden en het was er echt prachtig! Zo leuk om een keer op een niet toeristische plek te zijn! Uiteraard ben ik het water even ingegaan en heb ik onder de waterval geposeerd voor een foto.
De volgende dag heb ik een relaxdag gehad. Ik heb een rondleiding gekregen van de lodge. Super mooi daar!
´s Middags begon het echt keihard te regenen, wat erg apart is in het droge seizoen...

Vanaf Londres heb ik een dag gereisd naar Montezuma, waar het strandleven erg goed moet zijn. En dat was het! Ik heb me daar 4 dagen weten te vermaken. Ook hier ben ik naar een waterval gegaan. Maar deze is bekend en het was er dan ook erg druk...
Voor de rest heb ik hier eigenlijk niks bijzonders gedaan. Op het strand liggen zat er haast niet in...daar is het té warm voor. Dus ben ik af en toe even de oceaan ingegaan om af te koelen en heb ik een beetje hangmat gelegen om een boekje te lezen of muziek te luisteren.

Vervolgens ging de reis door naar Monteverde. Dat was weer een dag reizen en tijdens deze reis kwam ik Alexandra uit Australie tegen. Wat een temperatuurverschil toen we daar ´s avonds aankwamen...de jas moest aan!
Die avond ben ik met Alexandra wat gaan eten en heb ik nagedacht over wat ik hier wil gaan doen. De canopytour moet hier namelijk een van de beste zijn, maar ik wist niet of ik de hoogte wel goed aandurfde.
Daarom ben ik de volgende dag eerst maar eens de skywalk gaan doen. Dit is een route door het Selvatura Park en in deze route komen 8 hoge bruggen voor, waardoor je eigenlijk over de jungle heenloopt. Alleen de hoogste toppen komen nog boven je uit, maar voor de rest kan je dus heel goed zien wat voor vegetatie er tussen al die bomen groeit. En dat was echt heel mooi! Zoveel groen!
Deze wandeling heb ik gecombineerd met het Santa Elena reservaat (een cloud forest). Hier heb ik een hike van 4,5 km. gedaan en dat was echt geweldig mooi! Dit was echt een junglegevoel. Veel mooier dan het Corcovado Park.
En ik heb geluk gehad...doordat het een cloudforest is, is het er vaak bewolkt waardoor er weinig tot geen uitzicht is. Maar op het moment dat ik er was, was het helder waardoor ik een geweldig uitzicht had op de Arenal vulkaan (de meest actieve vulkaan van Centraal Amerika).
En eenmaal terug in het hostel heb ik voor de volgende dag toch maar de canopytour geboekt. Het gevoel van het willen doen was sterker dan het gevoel van het niet durven.
En...het canopying was echt geweldig!!!
Je vliegt dan aan een kabeltje over of door de jungle heen! In totaal waren er 14 kabels, waarvan de laatste kabel de beste was...750 meter lang en 150 meter hoog! Wat een uitzicht!
Bij een andere lange kabel moest ik gered worden door één van de gidsen, hahaha. Ik mocht pas aan het einde van de baan gaan remmen, maar door de wind begon ik heel erg te schommelen. Om dan weer stabiel te gaan hangen moet je je rechterarm verder naar achteren brengen op de kabel. Hierdoor raakte ik de kabel een paar keer aan en het aanraken van de kabel betekent remmen. Het einde heb ik hierdoor niet kunnen halen en dan komt de gids je tegemoet om je op te halen.
Woehoe...saved by Tarzan!
Maar de kabels waren niet het enige tijdens deze tour...ik heb ook nog een repelling gedaan. Hierbij stond ik op een platform en 30 meter beneden mij stond een gids op mij te wachten...ik moest naast de platform gaan hangen (ieieiehhh dat was hoog!) en dan lieten ze mij die 30 meter naar beneden zakken! Het moment om vanaf de platform in de lucht te gaan hangen was wat eng, maar het naar beneden gaan was echt heel gaaf!
En...ik heb een tarzanswing gedaan van 70 meter!!! Ik was er eerst niet zeker van of ik dat wel wilde...wat zag dat er eng, maar tegelijkertijd ook gaaf uit!
Ik ben omhoog geklommen naar de gids. Toen ik naar beneden keek zei ik dat ik niet ging...En die gids zei doodleuk don´t think about it...
Nou dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ondertussen had hij mij al vastgekoppeld. Hij zei dat ik op mijn hurken moest gaan zitten en de touwen vast moest houden. Al die tijd had hij mijn tuigje aan de achterkant nog vast. En zodra ik op mijn hurken zat liet hij mij los en dan ga je gewoon...
Er is een heel klein stukje een vrije val en dan voel je een kleine schok dat je aan het tuigje hangt. En dan zwaai je een paar heen en weer...super lang en super hoog! Woehoe...meet the new Jane!!! Ik ben zo blij dat ik het gedaan heb, het was echt geweldig!!!

´s Avonds heb ik nog een nighttour gedaan. Dan ga je met een gids en je zaklampje door het bos lopen op zoek naar het nachtleven daar. Helemaal aan het begin van de tour hebben we een soort hele grote rat gezien, waarvan ik de naam niet meer weet. Daarnaast hebben we familie wasbeer gezien die aan het eten was. En we konden er gewoon naast gaan staan! Volgens de gids was het heel bijzonder om een hele familie te zien!
Ook hebben we 2 tarantula´s gezien (en pap...ze staan voor je op de foto hoor!) Voor de rest hebben we wat slapende vogels gezien en heel veel insecten, zoals kevers en krekels!
Ook dit was een geweldige tour en een leuke afsluiting van mijn tijd in Monteverde!

Gisteren ben ik weer aan het reizen gegaan en nu zit ik voor één dagje aan de Caribische kust van Costa Rica.
Door de vele mensen die ik onderweg ben tegengekomen en de verhalen die ik gehoord heb, zijn mijn plannen gewijzigd. Ik ga morgen al de grens over naar Panama. Daar zal ik eerst een paar dagen in Bocas del Toro verblijven om daar proberen te regelen om naar de San Blas eilanden te gaan om een paar dagen met de Kunu stam samen te leven.

Tot zover wat ik gedaan heb en wat mijn plannen zijn voor de laatste 1,5 week...De tijd gaat nu wel echt heel snel voorbij...

XXX Jane

  • 14 Maart 2008 - 21:45

    Papa:

    Hoi meid,

    Wat een prachtige belevenissen en zo beeldend beschreven. je moet je reisverslag in boekvorm schrijven. Op die hoogtes een Tarzanswing maken is een overwinning op jezelf. Als ik er aan denk, heb ik wel gemengde gevoelens. Het lijkt me prachtig om mee te maken, maar de avonturen in de hoogte lijken mij maar niks. De trip naar de San Blas eilanden lijkt me ook geweldig. Ik heb op internet nog even informatie opgezocht over de Kunu stam. Jou kennende zul je daar prachtige ervaringen opdoen. Geniet van je laatste weken!

    Liefs,

    papa

  • 15 Maart 2008 - 09:30

    Marije:

    lieve kir!
    Wat geweldig weer! Ik ben heel benieuwd naar het flimpje, die had je toch gemaakt?
    Geniet nog lekker van je laatste tijd, voordat je het weet zit je hopelijk weer gezellig bij me op de bank te eten/thee te drinken! Ik kijk er naar uit!
    Liefs marije

  • 15 Maart 2008 - 10:14

    Rinske Niermans:

    Hi Kirsten,

    Ik geniet iedere keer weer van je belevenissen. Je hebt heel erg genoten van deze reis. Nog een goede week. Groeten, Rinske

    P.S. Ik zal je grootmoeder bellen om de laatste berichten te lezen.

  • 15 Maart 2008 - 10:51

    Mama:

    Hey Jane ( in spe)

    Geweldig hoor,,:smile: wat je het gedaan, echt
    super van je. Wat een overwinning en dan die redding van Tarzan :-D
    Ben dus ook echt benieuwed naar de foto's en filmpje.
    Geniet er nog lekker van en hoop dat je volgende bestemming gaat lukken ( San Blas)
    Liefs en dikke knuffel

    mama :smile:

  • 15 Maart 2008 - 11:31

    Ingrid:

    hey jane!

    klinkt allemaal weer super!!! enne komt die tarzan mee, of laat je hem in de jungle achter?

  • 15 Maart 2008 - 12:04

    Jannes:

    Kirsten,

    Wat beleef je toch een prachtig avontuur! Je schrijft beeldend en de foto's zijn gaaf. Als je weer thuis komt moet je er maar een reisverslag van maken in boekvorm. Ben benieuwd naar de Kunu stam. Pas goed op jezelf!
    Groet,
    Jannes.

  • 15 Maart 2008 - 18:00

    Evelien:

    Hi Jane

    Wat gaaf dat heb ik ook op tv gezien bij zo n reisprogramma..toen dacht ik al dat wil ik ook wel :) Tot snel!

    xxx

  • 16 Maart 2008 - 11:36

    Yvonne & Willem:

    Hoi Kirsten,

    Voor de laatste keer voor je terugkomst willen we je nog bedanken voor je super leuke avontuurlijke verhalen, echt toppie meid! We hebben genoten van je belevenissen. Je laaste mailtje: je doet niet onder voor de echte Jane, wat een lef, geweldig! We zijn heel erg benieuwd hoe het is & hoe je het ervaart bij de Kunu stam, geen enge dingen doen hoor! Een ding is zeker, je hebt heel veel gezien, heel veel wonderbaarlijke dingen meegemaakt. Wij denken dat je visie op het leven verrijkt is.
    Geniet nog lekker van je laatste dagen daar en alvast een goede vlucht terug.
    Het weer bij ons is nog niet al te mooi maar ons flora krijgt al wat meer kleur.
    Beste maar weer.

    liefs, Yvonne & Willem

  • 16 Maart 2008 - 14:25

    Liesbeth :

    kirsten,
    Bij het lezen en zien van jouw verslag en foto,swas ik ontroert !! Zo bijzonder alles te mogen en kunnen volgen wat je allemaal meemaakt. Je leven van de afgelopen tijd was en is een zegening .Zo beleven wij dat al klinkt het jou misschien vreemd in de oren . Maar ik meen het serieus. Het is zo bijzonder.Voor jouw laatste tijd in de mooie en verre landen een hele goede tijd toegewenst. Ik zal blijven genieten.
    hartelijk groetend,
    Liesbeth

  • 17 Maart 2008 - 09:31

    Saskia:

    He meis, sorry tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen! Ik houd je in de gaten en volgens mij heb je een supertijd! Geniet er nog ff van en tot snel! Sas

  • 17 Maart 2008 - 11:58

    Anne:

    Hey Jane,

    Nou wat weer een verhaal, weet niet of ik dat wel zou durven. Maar met Tarzan waarschijnlijk wel hahaha.
    Nou veel plezier nog de laatste weken en neem je ook een tarzan mee??

    Hahah

    XXX Anne

  • 19 Maart 2008 - 12:23

    Else:

    Jane!! Wat een verhalen!Cool dat je de canopy hebt gedaan,daar heb ik het toch ook met je over gehad?Ben helemaal jaloers,wil nu zelf ook heel graag een keer naar CR!

    Geniet nog even van je laatste week!Sorry, 1,5 week. Ga vrijdag met Floor eten,gezellig bijkletsen. Als je terug bent komen wij jouw snel in Groningen opzoeken!!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 38114

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

Amazing Africa!

19 Juli 2015 - 12 Augustus 2015

Madagascar

23 Juli 2011 - 17 Augustus 2011

Vietnam

10 Juli 2009 - 25 Juli 2009

Zuid-Afrika

03 November 2007 - 26 Maart 2008

Zuid- en Centraal Amerika

Landen bezocht: