¡Feliz Navidad y próspero año nuevo! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Kirsten Zee - WaarBenJij.nu ¡Feliz Navidad y próspero año nuevo! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Kirsten Zee - WaarBenJij.nu

¡Feliz Navidad y próspero año nuevo!

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

23 December 2007 | Peru, Cusco

Hallo allemaal!

Hier weer een berichtje, vanuit het vandaag zeer zonnige Cusco! (Werd ook wel tijd na 5 dagen regen...)

Ik heb er weer een drukke, maar zeer gezellige week opzitten.

Maandag had ik eerst les en daarna ben ik naar het project gegaan om te werken. Dat waren weer gezellige uren, waarin ik veel met de kinderen heb gespeeld!
´s Avonds ben ik met Aleid (van mountainbiken) gaan eten in een heel klein schattig vegetarisch (!) restaurantje en hebben we vervolgens nog een lekkere pisco sour gedronken! Het was weer een gezellige avond!

Dinsdagochtend zijn Vincent en ik weer aan het shoppen geweest voor het project. Ditmaal hebben we wat kerstversiering gekocht, om het allemaal wat gezelliger te maken. Ook hebben we wat materialen gekocht om kerstballen te knutselen met de kids!
Eenmaal op het project hebben we de versieringen opgehangen en uiteraard weer gezellig met de kinderen gespeeld.
Dinsdagavond had ik een relaxavond ingepland en ben ik lekker vroeg op bed gegaan om te gaan lezen in Harry Potter (jaja...in het Spaans!)

Woensdagochtend heb ik wat voorbereidingen gedaan voor de ´kerstbalknutselactie´ en daarna had ik weer Spaans. Ook had ik, voordat ik naar het project ging, een rekensommetje gemaakt en kwam ik erachter dat ik nog ongeveer 1000 sol (250 euro) zou overhouden om te besteden aan het project. Gezien we eigenlijk al veel aan materialen hadden besteed, wilde ik deze 1000 sol anders gaan besteden...
Ik heb aan Luisa gevraagd hoe duur het zou zijn om een kind een jaar naar school te laten gaan. Dat blijkt ongeveer 100 dollar (300 sol) te kosten. Daarom heb ik besloten om Yony, een meisje dat alleen nog een aan alcohol verslaafde, werkeloze moeder heeft, nog 2 jaar naar school te laten gaan zodat zij de basisschool af kan maken. En daarnaast laat ik Yanet, een meisje uit een heel arm gezin, naar het derde leerjaar van de basisschool gaan. Deze kinderen zijn uitgekozen door Luisa, omdat zij weet welke kinderen deze financiele ondersteuning het meeste nodig hebben.
Ik vond het heel moeilijk dat er een keuze gemaakt moest worden, maar uiteindelijk ben ik wel heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt om het laaste sponsorgeld zo te besteden. Volgende week gaan we alles regelen (materialen kopen, met de directeur van de school praten, met de ouders praten), dus na volgende week kan ik meer informatie over deze actie geven.

(In verband met mijn Xplore programma, zou ik graag van jullie willen weten wat jullie vinden van bovenstaand idee...zouden jullie willen reageren op het schoolgeld verhaal???)

De beide meiden reageerden trouwens heel verbaasd op het feit dat ik hun schoolgeld betaal. Ze hebben heel goed in de gaten dat het voor hun ouders moeilijk is om hen naar school te laten gaan. Hun ogen werden groter en groter en ze waren dolenthousiast! Voor mij was dat weer even een emotioneel moment...bij het zien van die blije gezichtjes kreeg ik wel wat traantjes in mijn ogen...

Op het project hebben we woensdag met alle kids de kerstbal geknutseld. Voor mij als lerares was het een drama. De glitter en lijmactie die ik had bedacht bleek niet zo te werken als ik gewend was (denk aan grote klodders lijm en glitters overal waar ze niet horen...) Maar de kinderen vonden het helemaal geweldig en hebben met veel plezier zitten kliederen!

Donderdagochtend was ik een keer een ochtendje vrij en daar heb ik dan ook gebruik van gemaakt door heerlijk te niksen! ´s Middags op het project hebben we met de kinderen een kerstboom geknutseld, wat weer een zeer geslaagde actie was! De kinderen vinden het heel leuk om wat te maken!
Deze dag was ik een half uurtje eerder vertrokken. Dit omdat ik ´s avonds naar de opera ging! De allereerste opera in Cusco! Nou dat was zeer vermakelijk...helaas alleen omdat het zó slecht was...Het orkest was zo vals, dat het gewoon knap was dat ze dit konden presteren. Daarnaast was er nog een koor en waren er wat toneelspelers...
Maar goed, al met al leuk om meegemaakt te hebben en het was zeer goed om de lachspieren te trainen!

Vrijdagochtend had ik mijn laatste Spaanse les en heb ik vooral veel gekletst met mijn lerares...erg gezellig!
´s Middags op het project hebben we met z´n allen een engeltje gemaakt. Het project is dus nu helemaal versierd voor Kerst...erg gezellig!
Toen ik daarna op school kwam zat het hele terras vol met docenten en personeelsleden van Amauta. Ze hadden een soort van Kerstborrel met cadeautjes. Die happening heb ik bekeken met wat andere studenten en daarna kregen we warme chocolademelk met Panéton (speciaal brood dat ze hier met Kerst eten). Daarna ben ik met een clubje op stap geweest en hebben we een hele gezellige avond gehad!!!

Voor dit weekend heb ik geen bijzonderheden gepland. Vandaag ben ik met Floor gaan shoppen om kerstcadeautjes voor haar project te kopen. En ik denk dat ik morgen lekker lang ga slapen...even bijtanken en dat is ook wel nodig, want er staat een zeer drukke week voor de boeg!

Ik wens jullie allemaal hele fijne Kerstdagen toe en een spetterend 2008!

Uiteraard zal ik op deze site een bericht plaatsen hoe ik deze dagen in Cusco heb doorgebracht!

Beso Kirsten

  • 23 December 2007 - 10:05

    Jan En Diny:

    Hallo Kirsten,

    Wij vinden het een geweldig initiatief om die twee kinderen naar school te laten gaan. Maak wel goede afspraken met de school. Als je plaatselijk iemand kent die je kunt vertrouwen en waar je nu al goede contacten mee hebt, laat die dan controleren of gedaan wordt wat je hebt afgesproken. Je kunt het schoolgeld het beste direct aan de school betalen. Je loopt dan niet het risico dat de ouders het ergens anders voor gaan gebruiken. Uit alle reacties op jouw verhalen blijkt dat je heel veel vrienden en kennissen hebt die je volgen. Als ze allemaal een beetje bijdragen zou je Yanet misschien ook de school af kunnen laten maken. Onze bijdrage staat inmiddels op jouw rekening 316038237. We wensen jou heel veel succes en geniet van die blijde gezichten. En……….pas goed op jezelf.

    Jan en Diny.

  • 23 December 2007 - 10:11

    Sophie:

    Het is toch prachtig wat jij met het sponsorgeld doet! Alleen tja had je maar meer sponsorgeld zodat ALLE kinderen financieel verzekerd waren de basisschool af te kunnen maken...
    Hey bedankt voor alle mooie kerstgroeten, waarvan de mooiste gewoon jouw verhaal is over de blije kindergezichtjes!

    x Sophie

  • 23 December 2007 - 14:15

    Papa:

    Hoi meid,

    Ik ben ontroerd door jouw verhaal. Ik ben ontzettend trots op je. Ik vind het een geweldige besteding van het sponsorgeld. Een betere kerstgedachte kan ik me niet wensen. Geniet lekker van de komende feestdagen en tot het volgende bericht.

    Feliz Navidad y próspero año nuevo!

    Liefs papa

  • 23 December 2007 - 19:31

    Ingrid:

    In 1 woord; Super!!!!!!!!!!

  • 23 December 2007 - 21:23

    Marije:

    lieve kir,
    Ik vind het echt fantastisch wat je doet. Ik vind het super wat je gedaan hebt met je donaties! Het is gewoon moeilijk voor te stellen dat kinderen afhankelijk zijn van anderen om naar school te kunnen gaan, maar gelukkig ben jij daar om iets voor die kinderen te kunnen betekenen!!
    Hele dikke tuuuuut
    Marije

  • 24 December 2007 - 10:27

    Yvon & Willem:

    Kirsten,

    Wat ben je toch lief voor je medemens.
    Je geeft al die kindertjes heel veel plezier in hun leven, je doet het geweldig!
    We blijven je bewonderen.
    Vanuit het koude kikkerlandje wensen we jou "Speciale Fijne Kerstdagen" samen met je lieve kindertjes & de lieve mensen om je heen en natuurlijk ook "Een Geweldig 2008". Ga lekker door met wat je doet, we blijven je berichten volgen.

    braso & beso

    van ons 2

  • 24 December 2007 - 11:15

    Gert En Geu,:

    Wat fijn,dat deze kinderen kunnen worden
    geholpen door langer op school te blijven!
    De kerstballen kliederij,kan ik mij voorstellen,leuk.
    Kirsten,wij wensen jou een hele goede
    Jaarwisseling en een gezond 2008.

    Liefs van Gert en Geu
    en kids.

  • 24 December 2007 - 15:43

    Hallo Meid:

    Ik ben echt ontroerd, wat jij op deze manier voor deze kinderen doet.
    Geweldig , dat Yanet en Yony op deze manier langer naar school kunnen.
    Kreeg tranen in mijn ogen,hoe gelukkig jij daar met die kinderen op de foto staat.
    Ik ben super trots op je.
    Ik wens je daar hele speciale en gelukkige feestdagen toe. Alhoewel ik je hier ook wel ga missen hoor?

    Heel veel liefs en dikke kus :smile:

    mama

  • 24 December 2007 - 17:18

    Rika En Jack:

    Hoi Kirsten

    super hoor hoe jij het daar allemaal besteed prima gedaan hoor wij wensen je vanuit bedum een heeeeeel gezellige kerst en een super 2008 toe

    liefs uit bedum doeiiiiiiii

  • 24 December 2007 - 18:24

    Aaltje:

    Hoi Kirsten!

    Ik kan me alleen maar bij de rest aansluiten... jij begrijpt de kerstgedachte! Ik wens je hele fijne kerstdagen een heel gelukkig nieuwjaar!

    Liefs, Aaltje

  • 24 December 2007 - 20:49

    Maria Luimstra:

    Dag Kirsten,
    Vanuit mijn luie stoel gingen mijn gedachten naar jou. Waar ben jij nu? Vervolgens gauw achter de computer gestapt en ben blij verrast hoe jij je inzet voor de kinderen. Geweldig, het zegt iets over de mens Kirsten.
    Super hoor!!
    Vanuit Winsum wensen Wim, José, Rick en ik jou een super gezond 2008.

    Groeten,
    Maria

  • 26 December 2007 - 03:44

    Flipsen:

    Hoi meid mooi dat het daar goed gaat.
    Vind het goed en klasse wat je voor deze 2 meiden hebt gedaan hoewel anderen misschien ook het nodig hebben maar je moet ergens beginnen.
    Dus complimenten vanaf deze zijde.
    Veel plezier en succes daar.
    Blijf je lezen
    x Flip

  • 30 December 2007 - 17:54

    Evelien:

    Wat fijn dat je dat allemaal voor die kinderen kan doen. ik word helemaal blij van je verhaal :)

    Kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 38119

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

Amazing Africa!

19 Juli 2015 - 12 Augustus 2015

Madagascar

23 Juli 2011 - 17 Augustus 2011

Vietnam

10 Juli 2009 - 25 Juli 2009

Zuid-Afrika

03 November 2007 - 26 Maart 2008

Zuid- en Centraal Amerika

Landen bezocht: