Kerst in Cusco! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Kirsten Zee - WaarBenJij.nu Kerst in Cusco! - Reisverslag uit Cusco, Peru van Kirsten Zee - WaarBenJij.nu

Kerst in Cusco!

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

27 December 2007 | Peru, Cusco

¡Hola!

Mijn kerst in Cusco begon afgelopen maandag op het project.
Er waren veel kinderen op afgekomen en dat maakte het wat chaotisch, maar wel heel gezellig!
We hebben eerst wat spelletjes met de kinderen gedaan en daarna was het tijd voor de warme chocolademelk en panetón (kerstbrood).
De tafels hadden we in een rij gezet en toen de kinderen zaten kon het uitdelen beginnen. Daarna hadden we ook nog de cadeautjes. Vincent en ik hebben die uitgedeeld aan de kinderen. Ze gingen per tafel in een rij staan en kwamen langs lopen. Nadat we de kinderen een cadeautje hadden gegeven en ze een fijne Kerst hadden gewenst, moesten ze naar buiten om te voorkomen dat ze voor een tweede keer in de rij zouden gaan staan.
Dat klinkt natuurlijk heel hebberig, maar als je hoort dat Yanet (8 jaar) bijvoorbeeld afgelopen maandag voor het eerst een pop heeft gekregen, dan weet je ook wel dat die kinderen echt helemaal niks hebben...

De 24e (kerstavond) is hier een hele belangrijke avond. Het feest begint dan om 0.00 uur en in de families worden de cadeautjes dan uitgedeeld en wordt er een kerstmaaltijd gegeten.
Wij, als studenten van Amauta, zijn maandagavond op een normaal tijdstip gaan eten in een Israelisch restaurant.
Daar kregen we een enorm menu (ik was na het voorgerecht al vol) voor omgerekend slechts 2,25 euro.
Na het eten zijn we naar het appartement van Steve en Adrian gegaan (2 Ieren die op dit moment voor Amauta werken en in een appartement met een relaxte woonkamer wonen). Daar hebben we met z´n allen wat gedronken, er werd gitaar gespeeld en gezongen...erg gezellig!
Om 0.00 uur begon het Kerstfeest dan echt. In Cusco wordt dat ingeluid met enorm veel vuurwerk. Gelukkig nieuwjaar...oh nee...fijne kerst! We hadden allemaal een beetje een nieuwjaarsgevoel...
Vanaf het balkon hadden we een prachtig uitzicht over de stad en dus ook het vuurwerk.
Omdat het deze Kerst volle maan was, zijn we naar een Full Moon Party geweest. Dat was een feest ergens in de bergen. Om daar te komen, moesten we met een taxi. Eenmaal lopend over de Plaza, op zoek naar een taxi, schrok ik enorm. Onder de overkapping van de Plaza lagen heel veel mensen onder dekens te slapen. Dit zijn de arme mensen die vanuit de bergen komen om te proberen wat te verkopen op de kerstmarkt die overdag plaats had gevonden. Zij moesten zondag al richting de stad komen, omdat ze niet in het donker in de bergen kunnen lopen en op tijd moeten zijn voor de markt. Dus zondagnacht hadden ze daar ook al geslapen en nu dus weer, omdat het te donker is om terug te lopen. Het was een heel naar gezicht om dat te zien...Dan wil je echt graag dat je alle mensen zou kunnen helpen...

Op Avenida del Sol vonden we twee taxi´s die wisten waar de Full Moon Party zou zijn. Tenminste dat dachten we...
Toen we ons met ons zessen in een taxi hadden gewurmd, vertelde de chauffeur dat hij wel wist waar Saqsayhuaman was, maar dat hij niet precies wist waar het feest was. De anderen zaten ook in een taxi en we vertelden de chauffeur om die taxi te gaan volgen. Dat deed hij dan ook, maar volgeladen als we waren ging onze taxi niet zo snel de berg omhoog en waren we de anderen uit het oog verloren. Op een gegeven moment konden we links of rechts af en niemand wist welke kant op te gaan. Niels vertelde in het Spaans aan de chauffeur om even een moment te wachten, zodat hij het kon vragen. Hij was nog maar net de taxi uit, of de chauffeur begon rechts de berg omhoog te rijden. Wij riepen allemaal un momento por favor, maar de beste man luisterde niet... Niels kwam rennend achter de taxi aan en uiteindelijk bleef hij staan. Bleek dat we linksaf hadden gemoeten. Dus de volgeladen taxi (Niels zat er inmiddels weer in) moest in de achteruit het bergweggetje weer af... Niet veel later kwamen we aan bij de Full Moon Party!!! Een perfecte plek voor een feest met een fantastisch uitzicht over Cusco!!! Met z´n allen stonden we om een vuurtje te dansen. Het was jammer dat er alleen maar technomuziek werd gedraaid en dat is niet echt mijn stijl...maar het feest was heel gezellig!
Op den duur was het tijd om weer terug te gaan naar het centrum. We zaten weer met z´n zessen in een taxi en ditmaal hadden we een chauffeur gevonden die we deels met sigaretten konden betalen (die hadden we gekregen bij de entree van het feest). Dat leek ons een goede deal en we stapten in. Toen we eenmaal reden, vertelde de chauffeur dat hij niet rookte en dat hij gewoon 15 sol wilde hebben. Dat vonden wij belachelijk en toen we in Cusco kwamen hebben we hem gewoon de sigaretten gegeven, een paar sol en zijn we weggelopen...
Rond een uur of 4 lag ik in bed en mijn eerste Kerstdag begon met uitslapen tot half 12. Met een brak groepje hadden we lunch op school. Vervolgens hebben we een film gekeken en lekker met onze brakke hoofdjes wat gehangen en niks bijzonders gedaan...
´s Avonds zijn we weer gaan eten (alweer bij dat Israelisch restaurant) en vervolgens zijn we nog even naar Indigo gegaan voor een drankje en wat spelletjes Shithead.
Onze ´eerste´ Kerstdag eindigde op tijd, want de 26e is hier een gewone dag, dus de lessen en het werk begonnen ´s ochtends weer...

Mijn Kerst was totaal anders dan in Nederland, maar ik heb het onwijs naar mijn zin gehad!!!

Ik hoop dat jullie ook allemaal een leuke, gezellige Kerst hebben gehad!

Ciao!

P.S. Ik heb Yanet nog een leuke kerstboodschap kunnen meegeven...door extra donaties kan ik voor haar ook 2 jaar onderwijs betalen!!!

• 27 December 2007 - 16:12

Jacob En Annemarie:

Ha lieverd, heel erg bedankt voor je kaart, geweldig. En wat nog gweldiger is om je verhalen te lezen en wat je allemaal voor die kinderen kunt doen. Jacob en ik willen heel graag een bijdrage storten, Papa en mama komen zaterdag bij ons en we zullen even met hun overleggen wat de beste manier is. Wij hebben de kerst gehad [ jammer genoeg niet zo spectaculair als jij ] maar het was ook heel gezellig. We waren eertse kerstdag met ons 14en. We wensen je alvast een warm en leerzaam 2008 en alle geluk, voorspoed en gezondheid. Dikke knuffel Jacob eb Annemarie.

• 27 December 2007 - 17:29

Francie:

Hey Kirsten!

Bedankt voor je kerstkaart!! Ik ben te laat voor de kerstwensen, maar ik wens je wel een hele fijne jaarwisseling! Nog veel plezier daar!

Gr. Francie

• 27 December 2007 - 20:09

Maaike:

He kirsten,
    zo te lezen heb je een goede kerst gehad! Ik ook hier in La Paz. Party overal. Gisteren ben ik dan ook maar eens een keer vroeg naar bed gegaan. Ik kan je iig aanraden om naar La Paz te gaan.
    Fijne oud en nieuw en vergeet je gele ondergoed niet!!!!!
    ps leuk spelletje shithead

• 28 December 2007 - 10:34

Rianne:

hey Kirsten
    fijn om te lezen dat je een leuke kerst hebt gehad.
    op naar de jaarwisseling wat ook wel heel speciaal zou zijn.

Liefs Rianne

• 28 December 2007 - 11:28

Hoi Hoi:

Wat weer een speciale ervaring zo met de kerstdagen. Hier is ook alles goed verlopen hoor, maar dat heb je al gehoord van ons via telefonisch kontakt 2e kerstdag.
    We hebben je 479 foto's gezien via de dvd hoor? erg leuke foto's. lekker op de bank zitten en naar de tv kijken met een muziekje op de achtergrond en naar de belevenissen van jou kijken.Geweldig. :D
    Kijken al uit naar de volgende serie foto"s.

Liefs mama;-)

• 30 December 2007 - 11:45

Roelie En Nicole:

Hallo Kirsten.

Wij wensen jou heel veel plezier en een gelukkig nieuwjaar vanuit Groningen.

groetjes van Roelie en Nicole

• 30 December 2007 - 17:52

Andrieske:

Hey Kirsten,

Zo te lezen heb je een leuk en avontuurlijke kerst achter de rug. En wat gaaf dat je bent wezen mountainbiken, jammer alleen van de regen en onweer.
    Je hebt het goed naar je zin en fijn dat je zoveel mensen leert kennen via de taalschool. Mooi ook om de vele foto's te kunnen zien, brengt weer vele herinneringen bij me op.
    En super dat je zoveel leuke activiteiten doet met de kinderen op je project, het klinkt allemaal erg leuk. En wat super dat je die kinderen hebt gesponserd zodat ze naar school kunnen gaan! Erg waardevol!

Hier in Honduras alles prima, ook vuurwerk om 0.00 uur op 24 december, Blijft apart en kadootjes. Was fijn dit samen met de meiden van het weeshuis te vieren.

Hele fijne dag gewenst morgen op oudjaar, vergeet niet een gele onderbroek te kopen en die over je kleren aan te doen. Schijnt traditie te zijn en je wensen te doen bij het eten van druiven na twaalf uur. Enne pas op, want het wordt gekkenwerk met het vuurwerk.. Zou soms willen dat ik even een minuutje in jouw voeten zou kunnen staan. Maar ook super om je avonturen zo te kunnen volgen...

HEEL VEEL PLEZIER!

Groet uit het warme Honduras,
    Andrieske

• 02 Januari 2008 - 12:06

Sas:

Ha Kirs! Wow wta ziet mijn oog?! Banken op het terras van amauta?! Das wel stukken beter dan die bankjes die er vorig jaar stonden!

Beste wensen voor 2008 en veel plezier nog!