Veel te vertellen - Reisverslag uit Cusco, Peru van Kirsten Zee - WaarBenJij.nu Veel te vertellen - Reisverslag uit Cusco, Peru van Kirsten Zee - WaarBenJij.nu

Veel te vertellen

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

02 Januari 2008 | Peru, Cusco

Allereerst wens ik iedereen een heel gelukkig en gezond nieuwjaar!

Afgelopen week was mijn laatste week op het project. Ik heb veel geregeld voor het schoolgeld voor Yony en Yanet. Ik ben naar de scholen geweest om de directeuren te laten weten dat ik het schoolgeld betaal. Ik heb allemaal materialen voor ze gekocht. Het schoolgeld is hier niet heel duur, maar de kinderen moeten zelf voor alle materialen zorgen. Dus heb ik voor beide meiden een grote doos vol met schrijfblokken, pennen, potloden, kleurpotloden, stiften, scharen, lijm, karton etc. gekocht, zodat ze twee jaren vooruit kunnen. Daarnaast ben ik ook met ze op pad geweest om een nieuw schooluniform te kopen!
Afgelopen vrijdag was dan echt de laatste dag...
Vincent en ik hebben pannenkoeken gebakken om de kinderen daarop te trakteren. Dat was een groot succes!
Daarna kregen wij een soort van afscheidsceremonie. Eerst werd er tot 3 geteld en gingen alle kinderen voor ons klappen en ´gracias´ roepen. Daarna moesten wij op een krukje zitten en gingen een aantal kinderen voor ons zingen of dansen! Erg leuk!
Jammer dat het er alweer op zit...

Tres Cruces.
Zondag hebben we met een groepje van 7 Cusco verlaten voor een klein tripje. We hadden namelijk gelezen dat je op slechts twee plekken ter wereld een geweldige zonsopgang zou kunnen zien en één van die plekken is Tres Cruces. Deze zonsopgang is vooral heel bijzonder in de maanden juni en juli, maar we namen de gok om gewoon in december te gaan!
Om 2 uur hadden we de bus richting Paucartambo. Volgens de boeken een reis van ongeveer 6 uur, maar gelukkig waren we er al na iets meer dan 4 uur rijden.
In Paucartambo stond een man op ons te wachten, die ons de weg wees naar de plek waar we een busticket terug naar Cusco konden kopen en naar een hostel.
Met hem hadden we afgesproken dat we om 2 uur voor bij het hostel zouden worden opgehaald. Bij het enige restaurant in het kleine dorpje hebben we wat gegeten en daarna zijn we maar vroeg op bed gegaan. Om kwart voor 2 ging de wekker en om 2 uur stonden wij buiten te wachten. Maar er stond geen busje...
We kennen het begrip ´Peruaanse tijd´ en we hebben dus nog even gewacht, maar vanwege de zonsopgang stonden we best op tijd. Op den duur hadden we beloten om naar het huis van die man te gaan. Daar was alles donker en er werd niet gereageerd op gerommel aan de deur. Daarom zijn we maar naar de politie gegaan. Die man wilde ons wel verder helpen. En met de politie (met een machinegeweer over zijn schouder...) voorop zijn we eerst terug gegaan naar het hostel om de vrouw daar te vragen. Zij verwees ons ook door naar het huis waar we al waren geweest. Dus gingen we daar maar heen en de politie kreeg het wel voor elkaar dat de deur open werd gedaan. Het bleek de broer te zijn van onze chauffeur en hij heeft zijn broer gebeld. Niet veel later kwam ons busje voorrijden, met een andere chauffeur dan de man van die avond ervoor.
Hij bracht ons naar Tres Cruces, een plekje in de jungle. Na een kleine 2 uur rijden kwamen we daar aan. We hoefden maar heel even te wachten en toen werd het lichter in de lucht. Om 5 uur in de ochtend hebben daar dan maar champagne op gedronken! We hebben de zon niet gezien, daar was het te bewolkt voor, maar het was echt supermooi daar en we hebben prachtige foto´s kunnen maken!
Wel heel bijzonder om de laatste zonsopgang van 2007 daar mee te maken!
Rond een uur of half 8 waren we terug in Paucartambo. Een plaatsje waar niks te beleven is en waar we tot 13 uur moesten wachten op de bus terug naar Cusco...

Oud en Nieuw
Eenmaal terug in Cusco zijn we naar ons hostel gegaan, hebben we een douche genomen en wat bier gedronken op het terras van het hostel.
Om 20 uur hadden we afgesproken om met z´n allen te gaan eten. Dit was heel gezellig. Daarna wilden we bier gaan drinken op de Plaza, maar daar mochten we met drank niet komen...
We zijn terug gegaan naar het terras van het hostel waar het gezellig druk was!
Rond half 12 zijn we naar Plaza de Armas gegaan. Zelfs toen het nog geen 12 uur was, was het daar al een gekkenhuis. Overal mensen en overal vuurwerk...
Toen het 12 uur was begon iedereen een rondje om de Plaza te rennen. Uiteraard deden wij gringo´s daar aan mee. Een rondje rennen om de Plaza staat voor reizen. En volgens de traditie had ik ook een gele onderbroek aan, wat staat voor geluk. En geluk heb ik volgens mij ook al gehad. Ze wisten bij mij alleen het hoesje van mijn fototoestel te stelen en had ik mijn fototoestel nog in mijn hand. Anderen van onze groep hadden helaas minder geluk...zo zijn er een fototoestel, een pinpas en oorbellen gestolen...
Na het gebeuren op de Plaza, wat best oppassen was in verband met rondvliegend vuurwerk, zijn we naar Uptown (discotheek) gegaan waar we een hele gezellige avond hebben gehad!!!

Nieuwjaarsdag heb ik heel relaxed doorgebracht. We hebben ontbeten in The Muse, een loungecafe, en daar zijn we lekker lang blijven hangen. ´s Avonds hebben we op school gekookt, gegeten en wat spelletjes gedaan!

Dit was mijn laatste berichtje vanuit Cusco. Vrijdagochtend gaat het rondreizen beginnen! Hier heb ik erg veel zin in! Ik zal proberen om regelmatig iets over mijn reis op deze site te plaatsen.

Tot het volgende bericht vanuit ???

Liefs Kirsten

  • 02 Januari 2008 - 16:45

    Evelien:

    Gelukkig 2008!! En heel veel plezier tijdens je rondreis!

    Kus

  • 02 Januari 2008 - 17:30

    Sophie:

    Happy newyear, bedankt voor je felicitatie :) ik heb een hele leuke verjaardag. Take care!
    xx

  • 02 Januari 2008 - 18:53

    Hoi Hoi Kirsten:

    Een heel gelukkig en een gezond 2008 .
    Wat goed dat jij je gele onderbroek aan had:D Leuke belevenissen weer hoor?
    Heerlijk even dat onverwachte telefoontje van je. Ik wens je een hele goede en fijne reis toe en denk goed om jezelf.
    Veel liefs mama;-)

  • 02 Januari 2008 - 20:14

    Jannes:

    Beste meid,

    De beste wensen voor het nieuwe jaar. Ik ga morgen een gele onderbroek kopen, wie weet wat het brengt.

    Met groet,
    Jannes.

  • 02 Januari 2008 - 22:20

    Yvonne & Willem:

    Hallo Kirsten,

    Ook van ons een Voorspoedig 2008 met heel veel geluk & gezondheid.
    Natuurlijk ook alvast een prettige reis toegewenst.

    Je hebt het behoorlijk naar je zin daar in Peru met je kinderen. Mooi man!

    Nog heel veel plezier en blijf altijd goed uitkijken waar je ook bent.

    Veel liefs & tot een volgende keer weer.


  • 03 Januari 2008 - 09:42

    Erna:

    namens ons natuurlijk ook de beste wensen
    Een hele fijne reis toegewenst.
    We kijken weer uit naar je volgende berichtjes.Groetjes.

  • 03 Januari 2008 - 10:00

    Reinoud:

    hee kirsten ik wil je aler eerst een gelukkig nieuw jaar en gezond en ook heel heel heel veel plezier wensen met je reis een heele dikke knuffel van reinoud en kom gezond weer terug.

  • 03 Januari 2008 - 11:46

    Anne:

    hey Kir,

    jij ook nog een heel gelukkig nieuwjaar en rustig aan met die reis straks.

    XXX Anne

  • 03 Januari 2008 - 17:52

    Maaike:

    Feliz año nuevo!!!
    Ziet er gezellig uit op de foto`s. Waar ga je nu heen?

  • 04 Januari 2008 - 01:00

    Jacob Musch:

    heey kirsten ik ben heel trots op je wat je al doet voor hun.Ik zou het niet kunnen hoor. zover van huis,maar je zult er vast en zeker vrienden aan over houden.

    groetjes jacob

  • 04 Januari 2008 - 10:32

    Ingrid S.:

    de allerbeste wensen voor 2008, en hoop dat je daar nog veel leuke dingen gaat ervaren.

    gr.

  • 04 Januari 2008 - 11:35

    Anita:

    Hè meid,
    voor jou natuurlijk ook een heel goed en gezond 2008!! Heel erg leuk om al deze verrassende reisverhalen van jou te lezen, Je maakt mooie foto`s! Beeld en verhaal schetsen hetgeen wat jij daar ziet en voor mij is het een kijkje in "jouw wereld" die je momenteel ondekt. Grenzen en tijdverschil sla ik op deze manier over. Ik wil tegen jou zeggen:"geniet vooral ook van je aanstaande reisperiode, geniet van de vrijheid,geniet van al het mooie wat je overkomt en vooral "voel"!.
    Dag lieve Kirsten, dikke knuffel en het ga je goed in deze spannende tijd!
    :) XXX

    Anita.

  • 04 Januari 2008 - 20:30

    Rinske Niermans:

    Beste Kirsten,

    Ik lees jouw berichten en bekijk alle fotos. Heel interessant. Ik zal zeker Peru niet bezoeken, maar vroeger in de jaren 50 zou ik graag dit land hebben gezien. Vooral de geschiedenis over de Incas vind (vond) ik nog steeds heel belangrijk.

    Plezierige rondreis. Vriendelijke groeten, Rinske

  • 05 Januari 2008 - 10:41

    Marijke:

    Hey poepige nicht,

    Allereerst natuurlijk nog een heel gelukkig nieuwjaar. Ben blij dat alles nog goed met je gaat daar en dat je daar ook een leuk feestje hebt kunnen vieren. We hebben je wel gemist hoor in Delfzijl haha.

    Nou heel veel suces nog verder en rustig aan he!!!

    Veel liefs XXX Malle

  • 08 Januari 2008 - 09:48

    Liesbeth Hoeksema:

    Dag Kirsten
    Het is een tijd geleden dat ik iets van mij liet horen. Allereerst een heel gelukkig en avontuurlijk nieuw jaar toegewenst,Dat het zo naar wens mag zijn, met veel verrassingen.weer wil ik jou een compliment geven ,je hebt prachtige foto,s gemaakt en je vertelt heel plezierig en boeiend.
    Ik ben dan ook erg benieuwd naar jouw volgend reisverslag. Wat was het toch bijzonder dat jij met je gele onderbroek aan gespaard bent gebleken van grote diefstallen. Wat kan dat dan zijn,bijgeloof of toch iets anders?
    Heel heel veel plezier toegewenst.
    Hartelijk groetend Liesbeth

    P S We zeggen in het gronings dan MOI

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 140
Totaal aantal bezoekers 38107

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

Amazing Africa!

19 Juli 2015 - 12 Augustus 2015

Madagascar

23 Juli 2011 - 17 Augustus 2011

Vietnam

10 Juli 2009 - 25 Juli 2009

Zuid-Afrika

03 November 2007 - 26 Maart 2008

Zuid- en Centraal Amerika

Landen bezocht: