La Paz! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Kirsten Zee - WaarBenJij.nu La Paz! - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Kirsten Zee - WaarBenJij.nu

La Paz!

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

13 Januari 2008 | Bolivia, La Paz

Hola!

Donderdagmorgen hebben we Copacabana verlaten en zijn we met de bus naar La Paz gegaan. Gelukkig zijn we hier zonder problemen aangekomen (2 dagen geleden waren er namelijk stakingen en wegblokkeringen).

Eenmaal in La Paz was het vinden van een hostel voor 9 personen niet zo makkelijk. Pas bij het vijfde hostel hadden ze plaats voor 3 personen. We besloten om te gaan splitten en Floor, Else en ik namen de kamer in dit hostel. Eenmaal op onze kamer vonden we het niks, het kwam een beetje luguber over. Het eerste wat we dan ook gedaan hebben is op zoek gaan naar een ander hostel om die te boeken voor de volgende nacht!
Vervolgens zijn we een stukje door de stad gaan lopen om op zoek te gaan naar een restaurantje om daar de meest lekkere en super grote chocoladetaart te eten! Jammie!!!

Na ons restaurantbezoekje was het tijd om de stad wat meer te gaan verkennen en zijn we op zoek gegaan naar Plaza San Pedro, voor de meest beroemde gevangenis. Deze gevangenis staat bekend, omdat de gang van zaken heel vreemd is. Zo zijn er binnen geen bewakers binnen en lossen de gevangenen calamiteiten zelf op. Dat resulteert in zo´n 4 moorden per maand, ook wel ´accidenten´ genoemd. Verder mogen de gevangenen naar buiten om te werken. Dat is ook nodig, want ze moeten hun cel huren of kopen. De gevangenis is hierarchisch ingedeeld; hoe meer geld, hoe meer status. De kinderen van de gevangenen kunnen in de gevangenis naar de kinderopvang. Al deze vreemde zaken maakten ons natuurlijk zeer nieuwsgierig. Ik probeerde een gesprekje met een bewaker die bij de deur stond aan te gaan (de deur was gewoon open en familieleden konden in en uit lopen), maar in Bolivia spreken ze heel erg binnensmonds en ik kon er moeilijk wat van maken. Wel kwam ik te weten dat er op dit moment ongeveer 1200 gevangenen zitten...
En toen kwam de brutale vraag: mogen we naar binnen??? (Vroeger mocht iedereen in en uit lopen, maar vanwege te veel drugssmokkel is de gevangenis nu gesloten voor toeristen...maar wie niet waagt, wie niet wint...)
De bewaker vertelde dat als we de volgende ochtend terug zouden komen, dat we dan wel naar binnen mochten! Wow...dat zou echt enorm gaaf zijn!
Snel liepen we terug naar Plaza de Armas, omdat we daar met de rest hadden afgesproken. Met z´n allen hebben we heerlijk gegeten en vervolgens een drankje gedaan in cafe Sol y Luna (een Nederlands cafe!)

Vrijdagochtend zijn Floor, Else en ik heel vroeg opgestaan om in eerste instantie te verhuizen naar het andere hostel, om daarna naar de gevangenis te gaan. Helaas...we werden er niet ingelaten. Het verhaal was te mooi om waar te zijn...
We hebben daarom maar een wandeling gemaakt door een koloniale straat van La Paz...erg mooi!
Vervolgens zijn we naar de begraafplaats gegaan. Heel raar...maar dat is een toeristische attractie, omdat het zo bijzonder is. Als de mensen hier begraven worden dan worden ze na 10 jaren opgegraven om vervolgens gecremeerd te worden. Het as komt dan op deze begraafplaats achter een raampje met naam, foto en bloemen. De begraafplaats is een soort van stad van graven, van familiegraven tot ´flats´ van graven....heel bizar!

´s Middags zouden we de city tour gaan doen, maar omdat het boeken van de tours van Else en Floor wat was uitgelopen, hebben we maar een klein rondje gelopen om nog wat boodschappen te gaan doen.
´s Avonds hebben we met z´n allen voor de laatste keer samen gegeten.
Vanaf La Paz zijn de wegen zich gaan scheiden. Casper en ik zitten nu in Arequipa, Peru (maar dat verhaal volgt later...)

La Paz vond ik een leuke stad om even gezien te hebben, maar na 1,5 dag vond ik het ook wel weer genoeg.

Op naar het volgende!!!

X Kirsten

• 14 Januari 2008 - 09:13

Hoi Kirsten:

Wat weer een verhaal, inderdaad een vreemde gang van zaken zo'n gevangenis.
    Kind wat zie jij zo bijzondere dingen en wat een belevenis om daar zo midden tussen te staan.
    Pas goed op jezelf en ik zie uit naar de mooie foto's die je hebt gemaakt.

liefs en dikke kus mama:smile:

• 14 Januari 2008 - 09:19

Evelien:

Heel veel plezier! Zie uit naar de foto's!