Salar de Uyuni - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Kirsten Zee - WaarBenJij.nu Salar de Uyuni - Reisverslag uit Uyuni, Bolivia van Kirsten Zee - WaarBenJij.nu

Salar de Uyuni

Door: Kirsten

Blijf op de hoogte en volg Kirsten

25 Januari 2008 | Bolivia, Uyuni

Wow...de Salar de Uyuni tour..één van de dingen die ik van mezelf moet doen hier in Zuid-Amerika!
Met een groep van 5 (Angus & Nell uit Engeland, Andres uit Brazilie en Casper en ik) gingen we op pad!
Eerst gingen we met een busje naar de grens van Bolivia. Na onze stempel gehaald te hebben kregen we een ontbijt. Daarna verwisselden we het busje voor een jeep en gingen we met onze gids Octavio en zijn zoontje Indi aan de tour beginnen!!
Op zich was de hele tour in de jeep zitten en af en toe uitstappen bij de mooiste punten van de reis.
Op de eerste dag zijn we naar Laguna Blanca (wit meer), Laguna Verde (groen meer) en Laguna Colorada (gekleurd meer) geweest. Ook kwamen we langs een hotspring. Ik ben er niet ingeweest, maar heb het water wel gevoeld...jeetje wat warm! En deze dag zijn we ook naar geisers geweest! Dat is apart...het is een soort maanlandschap en overal zitten kuilen waar modder dan in kookt. Zo vreemd dat je op 4600 meter hoogte in de kou staat en dat onder je het modder aan het koken is...
In de meren hebben we veel flamingo´s kunnen zien! Ook super mooi!!
Onze overnachting was bij Laguna Colorada! Na daar een lunch te hebben gehad, konden we nog een wandeling maken. Ik ben vrij snel weer terug gegaan vanwege hoofdpijn, waarschijnlijk van de hoogte...

De tweede dag zouden we door onze gids gewekt worden om de zonsopgang over het meer te zien. Maar tegen de tijd dat hij ons wekte stond de zon al boven het meer...helaas, te laat!
Deze dag zijn we als eerste naar Arbol de Piedra (stenen boom) gegaan. Heel apart om een steen in de vorm van een boom te zien! Maar ook de andere rotsen die daar waren, waren erg indrukwekkend...zo groot! Via een hele mooie route door de woestijn met prachtige gekleurde bergen (net een schilderij) en vele vicuñas zijn we naar de volgende bestemming gereden: Laguna Honda en Laguna Hedionda...prachtig!!! Zo mooi, die meren tussen de bergen!
Vervolgens zijn we naar Valle de las Rockas (rotsvallei) gegaan om te lunchen. Tenslotte zijn we nog naar Piedra del Condor (steen in de vorm van een condor) gegaan.
Het laatste deel van de dag was niet heel boeiend...een lange weg naar Uyuni met een niet heel bijzonder uitzicht.
Octavio wist er nog wel wat spanning in te brengen door een T-splitsing op te rijden terwijl er net een vrachtwagen hard aan kwam rijden...dat ging echt net goed!
Eenmaal in Uyuni zijn we naar Cementerio de Trenes gegaan. Dat vond ik niet heel boeiend...allemaal oude verroeste treinen op een rijtje.
Na het eten ben ik met Nell naar het reisbureau gegaan. Zij hadden namelijk een 4daagse tour geboekt en gingen weer terug naar San Pedro, maar hadden daar wat weinig informatie over. En ik was wel geinteresseerd om met hen mee terug te gaan. De eerste dag had ik namelijk mensen ontmoet die zeiden dat het heel lastig is om Uyuni uit te komen, omdat er vanwege het slechte weer bijna geen bussen en treinen rijden...
Bij het reisbureau zei het vrouwtje dat het geen probleem was en dat ik wel mee terug kon! Gelukkig...zit ik niet vast in Uyuni!!!
Ow ja...in het hostel kwam ik heel toevallig Floor, Else, Astrid, Elin en Vincent (van Amauta) tegen en daar heb ik uiteraard ook nog mee gekletst!!!

De derde dag...de grote dag...op naar de grootste zoutvlakte ter wereld (oppervlakte van 12.000 km2 en een laag van 6-7 meter dik)
Normaal kom je op een laag zout terecht en is alles om je heen wit. Vanwege de vele regen stond er nu een laagje water...maar het was nog steeds adembenemend mooi!!! Door het water reflecteerde alles, wat echt onwijs mooie foto´s heeft opgeleverd!
Ik heb echt van de hele tour genoten...zoveel mooie natuur gezien!!!

Eenmaal terug in Uyuni kwam het vrouwtje van het reisbureau doodleuk vertellen dat er geen plaats voor me was in de jeep terug...Doordat er te weinig mensen waren heeft ze wat samengevoegd en was ik te veel...Balen!!!
Wat wel aardig was is dat ze echt van alles geprobeerd heeft om nog wat voor me te regelen...maar er was geen jeep terug voor mij.
Omdat ik niet veel zin had om door Bolivia te reizen met zijn onverharde wegen en de vele regen dat het modderpoelen maakt, heb ik besloten om een busticket te kopen naar Calama...terug naar Chili om vanuit daar naar Argentinie te gaan!!!

Nou...volgens mij heb ik nou alles wel een beetje bijgepraat.
Alles gaat nog steeds prima en ik heb het onwijs naar mijn zin!!! Ik hoop dat met jullie ook alles goed is.

Tot het volgende bericht!

XXX

  • 25 Januari 2008 - 17:39

    Kirsten:

    Geweldige foto's.
    wat een verschil in de natuur.
    Maar ik vind het knap van je hoor, ga je een reis maken voor je plezier en dan ook nog hard aan het werk en gymmen.:D

    een goede volgende busreis en tot het volgende bericht .
    liefs mama ;)

  • 25 Januari 2008 - 22:29

    Papa:

    Hoi meid,

    Wat een prachtig reisverhaal en schitterende foto's. Ik had geen idee dat daar zoveel natuurverschijnselen te zien zijn. Heel veel plezier in Argentinie!!!!!!!! Zie de mooie verhalen en foto's tegemoet.

    Liefs,

    paps

  • 26 Januari 2008 - 09:26

    Willem S:

    Wat een prachtige natuur, t'is net een andere planeet.
    Geweldige reisverslagen.
    Veel plezier.

    gr,
    Willem

  • 26 Januari 2008 - 11:22

    Rinske Niermans:

    Beste Kirsten,

    Hele mooie fotos. Wat een verschil in de natuur met Nederland. Tot het volgend bericht.

    Geniet van je reis. Rinske Niermans

  • 26 Januari 2008 - 18:04

    Maaike:

    Waar ga je heen in Argentinie? Als je naar Salta gaat vanaf chili, dan is Tierra Occulta een leuk hostel!

  • 27 Januari 2008 - 17:27

    Suzan:

    He Kirsten,

    leuk hoor allemaal en uiteraard erg herkenbaar! Wij zitten nu in Argentinie, zijn Patagonie aan het herkennen. Toevallig tussen 15 en 27 januari in Buenos Aires? Dan gaat er gemeet worden met wat mensen van school. Veel plezier nog, wanneer ga je trouwens terug?

    x,Suzan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Kirsten

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 38133

Voorgaande reizen:

26 Juli 2016 - 20 Augustus 2016

Amazing Africa!

19 Juli 2015 - 12 Augustus 2015

Madagascar

23 Juli 2011 - 17 Augustus 2011

Vietnam

10 Juli 2009 - 25 Juli 2009

Zuid-Afrika

03 November 2007 - 26 Maart 2008

Zuid- en Centraal Amerika

Landen bezocht: